måndag 15 juni 2009

Bristande tillgänglighet under valvakan på SVT


Förra söndagen var det EU-valvaka som stod i fokus på SVT. Eftersom vi på UH några dagar tidigare hade varit på SVT kändes det naturligt att kolla hur pass tillgänglig valvakan var för oss.

Resultatet var inte direkt till belåtenhet. För det första verkade inte textningen fungera. Sedan var det någon efteråt som sa till mig att det inte skulle vara textat alls så då undrar man vad jag fick upp på min tv? Inte handlade det om valet heller. Om inte något parti har bytt namn till praktbaggar och satsar på metallic som sin partifärg.

En annan aspekt som irriterade mig var att programledarna genom hela programmet pratade om att snart kommer det att teckentolkas.
Snart var klockan 23:40.
För det första så hör ju inte en hörselskadad eller döv person att de säger det, och för det andra vem orkar sitta och vänta i flera timmar på att förstå 10 minuter? Till och med en vän till mig som inte alls är insatt i dessa frågor hade uppmärksammat det konstanta tjatandet över att snart kommer det att teckentolkas. Det som tolkades var för övrigt en sammanfattning som direkttolkades, varför direkttolkade man inte hela valvakan då? Skärpning SVT!

/Josefine Hedlund, Kommunikatör UH

Inga kommentarer: