tisdag 5 oktober 2010

Undra vad Reinfeldt pratade om idag?

Idag var det öppnande av riksmötet i Sverige med tal av självaste Kungen och statsminister Fredrik Reinfeldt som läste upp regeringsförklaringen. I regeringsförklaringen framgår det vilken politik regeringen tänker föra under det kommande året och vilka som tilldelats ministerposterna.

Då jag personligen är politiskt intresserad så blev jag väldigt besviken då jag varken kunde hitta någon textning eller teckenspråkstolkning. Har inte jag samma rätt som hörande att få reda på saker när de får? Jag ville också lyssna på talet live. Jag vet att jag kan få informationen på regeringens hemsida, men det är ju i efterhand.

Varken tv eller webbsändningarna idag har vare sig teckenspråkstolkats eller textats. Men däremot hittar jag att båda herrarnas tal översätts live via webb-tv till engelska. Har vi inte kommit längre i Sverige idag, detta tillgänglighetens år, att personer som bor i Sverige och är döva eller har en hörselskada sätts längre ner på skalan än utländska medier (för vilka jag antar att engelskatolkningen är till för). Varför skulle inte vi vara lika intresserade som andra av vilken politik som ska drivas i Sverige?

Nej, idag fick man följa flödet på exempelvis Twitter för att hänga med på vad som sades, eller uppdatera sig på vad tidningar som Aftonbladet och DN:s korrespondenter på plats rapporterade i skriftlig form. Andrahandskällor det vill säga. När ska vi kunna få ta del av information samtidigt som alla andra från den personen som faktiskt för fram budskapet?

// Anna Kain Wyatt

Inga kommentarer: