fredag 16 oktober 2015

Luxemburg - galamiddag

Syntolkning. Stor gammal sal, vackra, vita väggar, högt i tak, stora, höga fönster med tunga röda gardiner. På parkettgolvet finns stora runda bord utspridda där deltagare sitter. Längst till vänster finns en upphöjd scen.

Som tidigare hearingar hade man såklart anornat en stor galamiddag för alla deltagare och deras medföljare. Förra gången jag deltog var jag otroligt arg på otillgängligheten. Jag gav feedback på det och hoppades på bättring. Men icke så Nicke! För att vara en gala anordnad under en hearing som handlar om inkludering så är den k a t a s t r o f a l! Jag skulle säga att väldigt lite är tillgäbglighetsanpassat. Rullstolsburna kan ta sig runt, all cred för det! Men förutom detta kunde jag inte se någon som helst anpassning. Ljudnivån var hemsk. Bord placerade överrallt vilket gjorde det svårt för synskadade att kunna röra sig bekvämt. Meny på franska och i pytteliten text, vart tog brailleskriften vägen? Varför inte meny på engelska? Eller meny som var förstorad och i bra lättlästa färger och konturer?

Sen kommer vi till underhållningen. Även där katastrofalt anpassad.

Musik, musik, musik. Förstör ljudmiljön, helt värdelöst för döva (och tondöva). Sen magiska trick, helt värdelöst för blinda och synskadade. Ingen syntolkning här inte. (Om man inte hade en snäll bordskamrat). Inte heller någon hörslinga när de talade.

Det som störde mig mest var att... VARFÖR i hela friden bara ha artister som saknar funktionsnedsättningar på scen? Varför tar man inte in artister som precis som majoriteten i salen, har en funktionsnedsättning? Det vore hur coolt och bra som helst! Det vore förebilder!

All denna anpassning, är INTE så svår att fixa.

Det värsta tycker jag är att när jag pratade med en annan deltagare med funktionsnedsättning som också var besviken så sa hen "...fast, äh jag är ju van". Det är galet! Jag kan uppleva att jag resonerar så i Sverige, men jag försöker kämpa mot den tanken, eftersom speciellt här märks det hur fel världen kan vara... Att personer med funktionsnedsättningar är så vana vid att exkluderas att man på ett event, anordnat av European Agency tänker, äh jag är van. Här om någonstans borde en galamiddag vara tillgänglighetsanpassad!

Våga bryta mot ett invanda tankemönster, vpga ställ krav, våga bli arga! Gör era röster hörda och bryt mot det normativa i exludering!

Så European Agency, om ni läser detta... Gör om, gör rätt! Jag hjälper mycket gladeligen till!

/En arg Elin som skakade av frustration i pauserna.

Inga kommentarer: