tisdag 30 juni 2015

Skakat hand om hörslinga



Idag har slingpatrullen vandrat omkring på kullerstensgatorna och jag hunnit med att prata med Grön Ungdom om viktiga frågor att ha med i ett politiskt program, pratat i radion om slingpatrullen och frågat om hörslingor till både höger och vänster.

Det mest intressanta besöket var i DN, Dagens Nyheters, tält där jag frågade i vanlig ordning varför de inte hade hörslinga.
- Det är för dyrt tyvärr svarade arrangören jag pratade med
- Vad kostar det? Undrade jag
- Det vet jag inte, chefen vet det men hen är inte här
- Jag har hört att det bara kostar en tusenlapp och det känns inte  som mycket pengar i sammanhanget.
- Det kostade mer, en tusenlapp har vi råd med utan problem.
- När kommer chefen tillbaka? Jag vill veta hur mycket en hörslinga kostar.
- om två timmar ungefär

Jag gick därifrån och bestämde mig för att ringa ljudfirman för att få klarhet i vad en hörslinga egentligen kostar. Jag fick svaret att det kostar strax under 5000 att hyra en hörslinga under en vecka. Det tycker i alla fall inte jag känns som superdyrt i ett almedals sammanhang.
På vägen tillbaka mot DN:s tält går jag förbi Aftonbladets tält som ligger granne med DN:s tält och frågar varför det inte finns slinga. Arrangören svarar att det var en bra fråga och undrar hur dyrt det är. Jag svarar att det kostar strax under 5000 kr som resulterar i att arrangören sträcker fram handen och säger ”vi skakar hand på att vi fixar det till nästa år”.
Jag går vidare till DN:s tält och berättar att jag varit i kontakt med ljudfirman och fått veta vad en hörslinga kostar. Chefen är fortfarande inte där och det är ingen som vet om 5000 kr är för dyrt eller inte. Jag lämnar mitt visitkort och de lovar att höra av sig. De har ännu i hört av sig så jag tänker gå dit imorgon igen och fråga om 5000 kr verkligen är för dyrt för att de ska inkludera personer med hörselskada i de politiska samtalen som sker i deras tält. 

/Sara

Inga kommentarer: