söndag 1 juli 2012

IFHOHYP Bergen, Norge 2012 del 2 :P

Dags och skriva om lite om vad som har hänt på de andra dagarna..

DAG 3.

Började med något föreläsning som jag inte kommer ihåg vad den heter tyvärr. Tiden gick så fort och man testade lite olika teknik hit och dit. Ska nog minsann ta ett snack med min audionom sen ;).

Själva AGM för IFHOHYP börjar och det rullar på tills man kom till budgeten, man kan väl säga att det var inte så många som var så glada över detta. Vi fick skjuta upp beslutet till imorgon istället eftersom tiden bara rusade iväg

Kan iaf tala om att det har blivit ett stark nordisk trupp i IFHOHYP. Kristoffer från Norge, Sidsel från Danmark är nya i styrelsen och sen har vi kvar några som blev inröstade från förra året. Anna Vita från Danmark, Maggie från Schweiz och Karina från Ryssland. Så detta kommer bli mycket spännande. Det finns även en hel del olika kommittéer som man kan välja om man vill sitta med i. Ett är nominerings kommite som jag sitter med i, finns expansions kommitté där man söker upp andra organisationer som finns i de länder som inte är med i IFHOHYP (sitter även med där i). Kommitté för Study Session är en grupp folk som ordnar förläsningar och utbildningar i Strassbourg eller i Budapest, det finns en hel del som sagt. Bara gå in på http://www.ifhohyp.org/site/front/php/page.php så kanske ni finner nåt mer där. Dock är hemsidan under uppbyggnad.

Det är som sagt 21 länder som är medlemmar i IFHOHYP och nu i år inför AGM så har vi fått hela 8 nya länder. Vilket ökat till 29 medlemmar. IFHOH har nog ca 30 länder

Storbritannien
Turkiet
Litauen
Polen
Vitryssland
Canada
USA
Japan

Så det är lite skoj.

IFHOHYP har även en hel del många sammarbetspartners i världen, man har bland annat för första gången i FN fått deltaga för unga handikappade samt även med den döva organisationen.

Summer Camp brukar ordna varje år bland medlemsländerna och inför nästa år hade det tänkt och vara i Sverige men jag kunde tyvärr säga det att det inte funkar pga resurerna inte räcker till. Många blev lite snopa där eftersom de flesta minns från Summer Camp 2002 var den bästa som de har varit med om. Men de hoppas på en annat år. Resultatet blev så här

AGM 2013 i Turkiet.
Summer Camp blev till Whinter Camp i Polen 2013
AGM 2014 i Israel ihop med IFHOH.
Summer Camp / Whinter Camp 2014 = ?

Efter allt detta så åkte vi upp till ett fantastisk ställe som låg uppe på ett berg, man fick ta tåget upp och fick se denna underbara utsikten


 Där uppe åt vi på fin restaurang och för första gången fick jag äta musselsoppa :P

DAG 4.

Diskussionen fortsäte på morgonen om budgeten, det hela slutade med att vi röstade nej till att godkänna budgeten. När hela AGM var slut så var det en observatör från Japan som ville snabbt berätta att de i Japan har väldigt svårt speciellt för döva och hörselskadade barn och ungdomar, hon bad oss att ta vidare med detta till våra organisationer och se om vi kunde skicka över något till den japanska organisationen. Samt även skriva i ett par böcker som "lycka till" tex, vilket påminner mig om att jag glömde och göra det.
HFLU hade sitt workshop efter AGM, och det var väldigt intressant måste jag säga. Kan ju säga att vi svenskar är ju mycket mesiga än vad dom är. De hade köpt ett husvagn och åkte Norge runt till alla konserter som finns och delat ut öronproppar folk, träffat ministrar inom Kulturdepartementet och Hälsodepartementet. Ministern fick följa med på ett biofilm där hon fick sitta med hörselkoppor på sig etc, det slutade med att ministern genomförde ett lagverk för filminstitutet dvs "inget text = inget finansiellt stöd från staten". Bravo säger jag.

Jag och några från den norska, finska och danska folket började prata om man kanske skulle göra ett nordisk läger och det var mycket intressant diskussion, dock är ju det att i Sverige är det åldersgräns fram till 30 år medan i de övriga nordiska länderna är det fram till 35 för att vara medlem, så hur detta ska gå till väga vette tusan. Då man inte kan begränsa deras medlemmar från att delta etc. De tyckte i alla fall det var skumt att vi har till 30 år eftersom det är ju då de flesta är aktiva. Men men.

Kvällen avslutade med i alla fall på ett fint hotell som bjöds på 3 rätters middag.

DAG 5.

 Lite sovmorgon fick man i alla fall för en gångs skull. Sen var det frukost och packa om väskan (jag skulle sova en natt till i Bergen) det var mycket hej då och kramar hit och dit. Åt middag med några Schweizare, en tysk, slovakier och tjecker. Sen skulle man försöka lägga sig tidigt men gick inte eftersom jag var himla nervös att jag skulle missa planet till Sverige (via Danmark) som flyger kl 6 på morgonen och jag var tvungen och vakna kl 3. Gick till slovakierna som skulle ta tåget nästa dag. Där satt vi och pratade en stund. Jag fick en helhetsbild av hur det ser ut i Slovakien och kan vara glad över att i Sverige går det bra trots vi gnäller om pengar räcker inte etc. Slovakiens organisation består av 3 personer som inte alls får finansiellt stöd från staten etc. Men de kämpar ändå. I Norge får de mindre pengar av sitt moder organisation och har medlemmar på ca 1500 medlemmar på 5 miljoner invånare medan i Sverige har vi ca 400-600 medlemmar på 10 miljoner invånare. Nånstans där i vår organisation börja ta tag i saker istället för vara för fega. Sa att i Sverige så har vi olika tema för varje år och berättade lite kort hur vi funkar.

Gick sen ifrån slovakierna för att sätta mig i matsalen då jag insåg att det inte var nån idé att sova.

DAG 6.

Jag går ut till busshållplatsen kl 3.20 på en lördag morgon och svär lite över att det regnar och måsarna skriker. De borde ju för sjutton sova nu, samma sak med folket som bor i Bergen. Men icke sa nicke. Bussen kommer och jag kommer till flygplatsen. Planet lyfts ca kl 6 och jag somnade direkt. Landar i Köpenhamn och får springa lite för att hinna med nästa plan till Göteborg. Ja du läste rätt, jag fick flyga via Danmark för att ta mig till Göteborg, och när jag skulle till Bergen i måndags så fick jag flyga via Stockholm. Landar i Göteborg ca kl 9 och blir upphämtad, kommer hem ca 9.45 och somnar direkt i min säng.

Detta var den rapporten från mig Rasmus Draklander och har ni några mer frågor så kontakta kansliet på UH så kan de hjälpa er att få kontakt med mig..

Ha det gött //Rasmus......




3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi får väl skapa LÄUH - Lite äldre unga hörselskadade för 30-35:åringar i Sverige :-)

Rasmus sa...

Haha, akta så det inte blir till verklighet ;)

Ann Elisabeth sa...

Är du förvånad över att norrmän äter ketchup på pizzan? :P Avis på dig att du fick åka, så dumt att jobbet kom ivägen för min del :(