tisdag 26 juni 2012

IFHOHYP 2012, Bergen, Norge

Hejsan alla :P

Jag har fått den stora äran att åka hit till Bergen i Norge och representera Unga Hörselskadade i Sverige inför IFHOHYP AGM. Det är ett årlig återkommande årsmöte för International Federation of Hard Of Hearing Young People som roterar runt bland medlems länderna.

Denna gången så blev det i Bergen i Norge, och den som ordnar detta är HLFU. Hörselshemmedes LandsFörbunds Ungdom. Jag kommer försöka blogga lite under dessa dagar då det är rätt så dåligt "täckning" med WiFi, man måste tydligen sitta i matsalen istället för kunna sitta i rummet :P.

Nu ska jag iaf skriva om vad som hände DAG ETT 

Jag gick upp kl 5 måndag morgon för att flyga från Göteborg till Sthlm för sen flyga till Bergen, vilket är ett stort omväg om man tänker geografin. Hemvägen är ganska lustigt då jag ska flyga från Bergen till Köpenhamn och sen till Göteborg. Hur som haver. Trött som en gnu så stapplar jag mig in på planet och är väldigt förväntansfull. Efter ex antal timmar så kommer jag fram till en SOLIG Bergen, vilket var rätt skönt, för jag lämnade ett regnig Sverige. Hur som haver :).

Jag kommer fram till vandrahemmet (som gud kanske har glömt) och träffar på några HFLU volentärer. Fick nyckeln och gick upp till rummet. Kl 16 tiden så skulle vi alla träffas för information. Det är en salig blandning av folk från olika länder (allt från Norge till Japan) och engelskan, ja vad ska man säga om den bland folket. Men det funkar med kroppspråk, teckenspråk och kunnig engelska :P. Måste även tillägga att även i år så har IFHOH (International Federation of Hard Of Hearing, typ vuxen organisationen) sitt årsmöte och det sker vad fjärde år. IFHOHYP och IFHOH brukar då ha det tillsammans med olika workshops etc.

Klockan 18 tiden så startade hela arrangemanget med ett välkomnade och musik. 



 Sprang på en massa HRF folk och även dessa två sköna skrivtolkar som nog de flesta känner igen.


Kvällen slutade med att vi fick middag ute.


                                                              DAG TVÅ.

Upp med tuppen för att göra sig ordning för att gå till den stora kongresshuset. Under dagen så har det varit en massa Workshops och föreläsningar hit och dit. Man fick välja och gå dit man tycker det är intressant. Dock fick jag också mycket respons för tröjan jag bar på. Dvs den tröjan som förespråkar Tvåspråkighet. Man märker ganska snabbt vilka som är för och emot detta.

 Jag gick på ett föreläsning det det handlade om jordbävningen i Japan som hända förra året. Hur döva och hörselskadade missade larm och informationen om tsunamin vilket blev att flertal döva och hörselskadade dog pga detta. Fick även se ett par privata filmer hur stor förödelsen blev och hur vattnet tog sig fram och svepte iväg ALLT, hus, bilar, människor. Det var riktigt hemsk och se hur människorna försvann rakt framför en. Dock var det väldigt intressant hur denna förläsningen gick till. De japanska föreläsare tecknade japanska eller pratade japanska och allt översättes efteråt, annorlunda upplevelse. Här kommer en bild


En annan föreläsning så kan detta hända ibland om tolkar inte förstår annat teckenspråk, det blir trespråkligt dvs, en kvinna som är döv skulle ställa en fråga till en förläsare som inte kan teckenspråk och då ska tolken översätta, men inte som lyckades, då kliver en annan döv som kan den amerkanska teckenspråket. Så det blev, amerikansk teckenspråk till norsk teckenspråk till norska tolken som översätte sen till engelska. Förvirring ja?


Sprang även på en äldre man (från Tyskland) som hade denna CI vilket var i för sig coolt :P


Lyssnade även på en gammal UH:are som skulle föreläsa om vad är nyttan med att vara tvåspråkighet. Maria Midbeö


IFHOHYP hade en egen workshop idag där vi arbetade lite i olika grupper.


Detta var denna inlägget för idag och från igår :P. Mer kommer imon med spännande nyheter. Och ja, norrmännen äter pizza med ketchup på.

Over and out :P

Inga kommentarer: