måndag 6 juli 2009

SDR på Youtube



Göran Alfredsson på Sveriges Dövas Riksförbund passade på att ställa en fråga om tillgänglighet på teckenspråk hos SVT i Almedalen. Även vår ordförande Julia Willig ställde en fråga men den har inte dykt upp ännu.

För er som inte kan teckenspråk så kommer här en text som förklarar vad han säger. "Jag heter Göran Alfredsson och sitter i SDRs, Sveriges Dövas Riksförbunds, förbundsstyrelse som ledamot.

Från och med första juli, det vill säga imorgon, kommer teckenspråket att ingå i språklagen och det är mycket bra ja... men när det gäller tillgängligheten i samhället.. hur ska vi få del av den tillgängligheten när det gäller bland annat.. säg.. tv-nyheter.

Kommer de tio minuter nyheter som är idag att utökas till flera timmar?

Tillgängligheten på större båtar... om vi säger att jag sitter på en färja och i högtalarna kommer ett meddelande om att den är på väg att sjunka.. hur vet jag det? Hur får jag den informationen?

Kommer man att satsa på tillgänglighet på teckenspråk, eller?
Det undrar jag och jag vill gärna ha svar på den frågan.
Tack."


Inga kommentarer: