söndag 8 februari 2009

Familjeträff i Visby

Anna och jag har varit i Visby under helgen, eftersom hörselvården har tagit kontakt med UH i höstas, för att kunna bjuda in några aktiva medlemmar från UH till deras familjeträff. UH tackade ja och skickade iväg mig och Anna (bilden).
Bilden visade att vi väntade på Anette som är leg. audionom. Det är vacker och lugnt i Visby, trots dimma.

Jag och Anna fick träffa några föräldrar och deras barn vid aktivitetscenter Kanonen. Vi började med namnleken först, så vi kunde komma ihåg vad vi heter. Sen körde vi, UH, med några samarbetsövningar med föräldrar, barnen, hörselpedagoden och audionom. Det blev många skratt och svettdroppar.


Här gäller det att inte ramla utanför lakan och samtidigt kunna vända lakan upp och ner. Många fötter att hålla redan på, men de var mycket duktiga att samarbeta. Det är viktigt att hörselvården, skolan, familjer, kommunen och även UH samarbetar med varandra och se till att vi, hörselskadade barn ska få bra skolgång och fullt delaktigt i livet.

Det vet jag och det vet Anna, eftersom vi är född som hörselskadad och vet hur samhäller fungerar. Vilka motgångar och framgångar kan påverka oss.



Efter lunch, som består av pizzor och hamburgare, delar vi upp föräldrar och barnen var sig. Barnen följde med Anna och hörselpedadogen till bowlingen. Jag följde med föräldrar och audionom till lokalen.
Jag berättade om mina erfarenheter att vara hörselskadad i dagens samhälle och skoltid samt vad UH är. Jag fick lyssna hur föräldrar tänker och tycker. Jag tycker att föräldrar till hörselskadade barn är duktiga och det kräver mycket skinn på näsan och tålamod, för att se till att barnen ska kunna vara delaktig i skolan. Därför är det viktigt att många familjer ska få möjligheter att träffa varandra och ge stöd till varandra.


Jag och Anna tackar så mycket att vi fick komma till Gotland och träffa er alla

Varma hälsningar från Johanna Björck.

Inga kommentarer: