måndag 3 juni 2013

Jag är för i helvete inte odejtbar!



I slutet av förra veckan hamnade Kanal 5 i blåsväder angående sin nya satsning på en dejtingsåpa med arbetsnamnet "De odejtbara".

Vilka är det då som är odejtbara? De där personerna som behöver ett alldeles eget, specifikt dejtingprogram?

Personer med funktionsnedsättningar såklart! Och nu ska de stackarna äntligen få ett eget dejtingprogram för att få hjälp med detta. Inser ni vansinnet?

Jag blir förbannad av Kanal 5:s programidé, inte för att det heter "De odejtbara" (Jo det är jag också förbannad på) men framförallt för att det bygger vidare på ett samhälle där människor ska särskiljas. Att personer som har en funktionsnedsättning behöver ett eget dejtingprogram. Varför vågar inte Kanal 5 eller andra tv-kanaler inkludera personer med funktionsnedsättning i sina "vanliga" program? Att blanda människor med olika funktionalitet är inte farligt, det händer varje dag hela tiden ute i samhället.

Det är inte bara Kanal 5 jag är kritisk mot, jag bojkottar med bestämdhet "Mot alla odds" som bygger på samma princip. Personer med funktionsnedsättningar skall inte beblandas med andra. Personer med funktionsnedsättningar är speciella.

Vi lever i ett samhälle som skiljer på vi och de. Vi lever i ett samhälle där vissa människor behöver ha särskilda program. Vi lever i ett samhälle där personer med funktionsnedsättningar stigmatiseras och exotifieras.Personer med funktionsnedsättning framställs som konstiga, freaks, annorlunda, spännande, speciella. Detta är så otroligt sorgligt och gör mig förbannad, vi begränsar individer med fördomar och normer kring hur en ska se ut och fungera. Att ha en funktionsnedsättning innebär att du bryter mot den funktionalitetsnorm som finns i samhället.

Vi som har en funktionsnedsättning möts så gott som dagligen av fördomar rörande vår funktionalitet. Vi möts varje dag av diskriminering, vi kan inte delta i alla sammanhang på samma villkor som andra runtomkring oss. Att TV hjälper till att bibehålla dessa fördomar hjälper inte, det stjälper.

Programidén är ett uttryck för en maktstruktur här i samhället, det finns vissa som har makten att definiera vilka som passar in i "det vanliga" dejtingprogrammet och vilka som sticker ut för mycket. Vilka som inte passa in i normen.

För mig personligen känns det snarare som en form av freakshow, liksom, wow, titta på de där. Oavsett hur programskaparna har tänkt från början kan det mycket väl bli resultatet.

Jag är för i helvete inte odejtbar!

Här skriver jag tillsammans med några andra på Aftonbladet debatt om frågan!

/Anna Kain Wyatt, orförande Unga Hörselskadade


Inga kommentarer: