tisdag 24 februari 2015

Värdebaserat ledarskap

För cirka två veckor sen så var jag på min tredje kurshelg på Värdebaserat Ledarskap. Nu kanske ni undrar vad Värdebaserat Ledarskap är för något. Jo, det är en kurs som är skapad av Scouterna, som inriktar sig på unga som är aktiva i den ideella sektorn. Man träffas fyra helger där man lär sig om ledarskap och hur man ska utmanas i sitt ledarskap. Men man lär sig så otroligt mycket om sig själv.

Men i alla fall tillbaka till den tredje kurshelgen. Denna helg handlade om hur man ska leda sig själv och hur man ser andra människor. Jag fick se in i mig själv och granska vad jag är för person. Att få se vilka försvarsmekanismer man har, se hur andra människor beter sig, vad man har för värderingar och hur de hänger ihop. Det var mycket prat om hur man kommunicerar med andra, intressant.

Det är en helt otrolig kurs, men intensiv, man lär sig så mycket och man har roligt med alla som är där, 30 pers.

Efter varje helg så får man hemuppgifter att göra och en gruppuppgift som man ska göra med sig basgrupp.

Under den tredje helgen vågade jag hoppa och ta åt mig all feedback för att växa som person och utveckla mig själv. Jag känner mig mer självsäker än förut.

Jag rekommenderar varmt kursen till andra.

Inga kommentarer: