Förra veckan släppte Specialpedagogiska skolmyndigheten,
SPSM, en väldigt läsvärd rapport om villkoren för elever med hörselnedsättning
som går inkluderat i grundskolan med hörande elever i Stockholms län. I rapporten
framgår det att nästan hälften av eleverna går i klasser med mer än 20 elever, 40
% av eleverna saknar tassar på stolarna och 43 % saknar kamratmikrofoner. Jag
tycker det är högst märkligt att kamratmikrofoner inte är självklart om eleven
har behov att hörteknik i skolan. Att enbart ha en sändare och en mottagare är
anpassat för monologer. Detta funkade kanske för 50 år sedan i skolan, men
knappast i dagens skola då stora delar av undervisningen sker via dialog. Eleven
med hörselnedsättning måste ha förutsättningar att höra vad klasskamraterna
egentligen säger och då krävs det tillgång till ett portabelt
fler-mikrofonsystem med flera mikrofoner som klasskamraterna kan dela på och som
kan spridas runt i klassrummet.
Huruvida en får kamratmikrofoner beror på hur snällt
landstinget du bor i är eftersom de tar beslut om saken. Flera medlemmar i UH vittnar
om att fler-mikrofonsystem är långt ifrån en självklarhet även utanför Stockholms
län. I Dalarnas län får en inte kamratmikrofoner per automatik, i Uppsala län
får en ett fler-mikrofonsystem efter påtryckningar från föräldrar och i Kalmar
län fick en för drygt fem år sedan inget fler-mikrofonsystem alls då
landstinget valde att frysa pengarna och föräldrarna fick istället ta lån föratt finansiera ett fler-mikrofonsystem i skolan. Själv fick jag tjata och vänta
i över ett år för att få ett fler-mikrofonsystem på Umeå universitet som gjorde
att jag kunde hänga med på seminarier och höra vad mina kurskamrater frågade på
föreläsningarna.
Rapporten visar även att i klasser där kamratmikrofoner finns
så är mikrofonerna oftast inte tillgängliga för kamraterna inom en armlängds avstånd,
vilket kan medföra sämre användning av mikrofonerna då de behöver skickas runt.
När jag gick i grundskolan hade vi en kamratmikrofon till hela klassen och
tanken var att mikrofonen skulle skickas runt bland alla i klassen när de
skulle prata. Det var många gånger mikrofonen inte skickades runt och jag
påminde sällan eftersom jag tyckte det var jobbigt att påminna och att sticka
ut. Det var också vanligt att mikrofonen inte skickades runt med kommentaren ”det
var inget viktigt” och jag nöjde mig ofta med det, men jag undrade samtidigt
var det egentligen var som ”inte var så viktigt”. Med fler kamratmikrofoner
hade jag också fått höra alla ”det var inget viktigt” samtal och det hade
skapat en värdefull delaktighet för mig i klassrummet. För mig är det precis
lika viktigt att få höra allt det där ”det var inte så viktigt” som det är att höra
vad läraren har att säga.
Det framgår också i rapporten att det finns brist på
kunskap hos lärare om hur behoven ser ut för elever med hörselnedsättning. Det
är enbart drygt hälften som har fått fortbildning eller information från en
hörselpedagog om vad det innebär att undervisa elever med hörselnedsättning.
Jag tycker det känns fullständigt orimlig då konsekvensen blir att elever med
hörselnedsättning ramlar mellan stolarna gång på gång eftersom deras lärare inte
vet vilka förutsättningar de behöver. Tassar på stolarna måste bli en
självklarhet och små klasser likaså oavsett vilken skola det gäller.
Jag tycker att det är rimligt att begära att elever med
hörselnedsättning ska kunna höra vad som sägs och känna delaktighet i skolan.
Det ska inte spela någon roll var en bor utan fler-mikrofonssystem behöver bli en
självklarhet inom alla landsting och för alla elever med hörselnedsättning som
går inkluderat med hörande elever. Det är precis lika viktigt att höra vad
klasskamraterna säger som det är att höra vad läraren säger för att kunna känna
sig delaktig i klassrummet och undervisningen.
Bristen på kunskap bland lärare och bristen på fler-mikrofonsystem behöver lyftas fram för att synliggöra
att situationen för elever med hörselnedsättning behöver förbättras. Det är
dags för skolan, kommuner och landsting att ta sitt ansvar för att garantera
elever med hörselnedsättning en likvärdig utbildning om de går inkluderat med
hörande elever. Det är livsviktigt att införa fler-mikrofonsystem som norm i
dagens skola så att elever med hörselnedsättning kan få höra vad
klasskamraterna säger och inte gång på gång missa det där ”det var inget
viktigt” för det är livsviktigt att även få höra detta.
//Sara
Läs också det gemensamma uttalande vi och övriga döv- och hörselorganisationer antog i samband med att rapporten från SPSM släpptes: Staten måste ta ansvar för hörselskadade barn i skolan.
Läs också det gemensamma uttalande vi och övriga döv- och hörselorganisationer antog i samband med att rapporten från SPSM släpptes: Staten måste ta ansvar för hörselskadade barn i skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar