Visar inlägg med etikett läger. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett läger. Visa alla inlägg

tisdag 4 februari 2014

Utmanande, roligt och alldeles, alldeles underbart!

Nej, vi pratar inte om en bal på slottet. Vi pratar om att vara lägerledare i Unga Hörselskadade. Sök du också!

Att vara lägerledare – varför är det så häftigt? Vi tog en pratstund med Kawsar Ahmed, en av Unga Hörselskadades många uppskattade lägerledare.

Kawsar är 26 år gammal och har varit med i Unga Hörselskadade i fem år. Han var aldrig medlem som barn utan kom i kontakt med UH först på gymnasiet när han blev medlem i HiSUS. Han började engagera sig i HiSUS och kände snabbt att han ville göra mer. Så han skickade in en ansökan till att bli lägerledare.
”Mitt första läger var hur roligt som helst” berättar han om lägret på Kungshol i Rättvik som han var ledare på 2011. ”Jag ville bara ut och leka!”

Totalt har Kawsar varit ledare på tre läger och en ungdomskonferens. 2012 var han föreståndare på ett läger på Herrfallet. Han berättar att han lärt sig mycket av att vara lägerledare och föreståndare. Till exempel att det är viktigt att vara lyhörd och att det är bra att ha tålamod – även om det ofta kan fresta på. Allra viktigast säger han är att alla barn ska ha roligt, oavsett funktionshinder.
Kawsar berättar att han tycker det är synd att han inte kom in i UH tidigare. Han tycker att alla borde prova att vara lägerledare, eftersom det ger så mycket. Att vara lägerledare ger en erfarenheter, det är en utmaning och du får träffa nya människor, förklarar han. Dessutom är det hur roligt som helst!

”Det är en grej man ska bocka av på sin bucketlist!” konstaterar han till slut med ett leende på läpparna.

Vill du bli ledare i Unga Hörselskadade? Läs mer om hur du söker längre ner!

Kawsars tre tips till nya lägerledare:

  • Var dig själv.
  • Var lyhörd.
  • Var seriös, men på ett bra sätt, med glimten i ögat liksom.

Nu söker vi dig som vill vara ledare eller föreståndare 2014!

Att vara ledare eller föreståndare innebär att du behöver kunna ta ansvar, vara självgående, ta initiativ och lösa problem som dyker upp. Du behöver kunna samarbeta med och visa respekt mot både dina ledarkollegor och deltagarna.

Att genomföra lägret är endast en liten del av arbetet, det krävs även att du avsätter tid för planering och förberedelser självständigt på distans.

Du som är ledare på våra verksamheter behöver ha erfarenhet av hur det är att leva med en hörselskada, antingen genom att du har det själv eller har fått ta del av någon annans livssituation genom arbete, utbildning eller privat. Körkort och kunskaper i teckenspråk är meriterande.

Skriv ett brev där du berättar om dig själv, dina erfarenheter av hörselskador och varför du vill jobba på Unga Hörselskadades läger. Berätta om tidigare erfarenheter som du kan använda som lägerledare och ifall du har körkort eller kan teckenspråk. Glöm inte skriva vilket eller vilka läger du kan tänka dig jobba på och om du söker som ledare eller föreståndare. Läs mer om våra läger på baksidan av Rabalder!

Skicka ansökan senast den 2 mars till sabina@uh.se!

Unga Hörselskadades ledarutbildning hålls i Stockholm den 23-25 maj. Alla ledare erbjuds att gå gratis.

söndag 15 september 2013

Bilder från lägret vid Herrfallet 13-15 september 2013

Här kommer en summering från vår helg vid Herrfallet!

Vi anlände på fredagskvällen och efter en gemensam middag satte lekarna igång till sent på kvällen.
På lördagen var deltagarna morgonpigga och vi började snart med olika stafettgrenar på fotbollsplanen. Efter lunch begav vi oss på en tur i området med trampbilar. Vi hade stor hjälp av vår kunnige extraledare (deltagare) som hade full koll på trambilarna!
Efter turen med trambilar lekte vi "Noaks Ark" där lag två vann! Efter tuffa tävlingar var nästan alla deltagare nere i Hjälmaren för ett dopp! Vi avslutade kvällen med pizzabak och maffialek inne i "tjejstugan".
På söndagen blev det mest städning på schemat och vi tog farväl av varandra efter en underbar helg med fantastiskt väder (tänk att vi kunde vara ute från morgon till sen kväll och dessutom äta ute i september månad!).

Tack till alla underbara deltagare för att vi fick lära känna er!

// Vid tangenterna Therese (en av ledarna)






































onsdag 21 augusti 2013

Sommarläger på Herrfallet

Under sommaren anordnade UH flera aktiviteter för medlemmar runt om i Sverige, ni kan tex läsa om vår populära teckenspråksvecka. Vi anordnade även ett barnläger på Herrfallets stugby utanför Arboga. Visst ser de ut att ha haft det toppen!?




måndag 23 augusti 2010

Barnläger i Rättvik

På en gård mitt i en skogen i idylliska Dalarna hinner det hända mycket på fyra dagar.

Vi har lekt och busat så det har rykt om det. Vi har lekt tidningsleken som vi aldrig tröttnade på, gjort ett försök att bygga en bro av sugrör och smällt ballonger så det hördes högt och tydligt.

En dag spenderades på Leksands sommarland, åkandes rutschkanor i olika längder och former, krigandes i bollhavet och en tur i parishjulet för att att titta på fina siljan var några av saker vi gjorde under dagen.

Sista kvällen gick vi en liten tur i skogen då vi fick både klättra, krypa och hoppa för att komma fram till målet, en urmysig lägerplats i skogen. Där hade vi en grillkväll med prat och skratt. En kreativ deltagare utmanade även hela gruppen på kott fotboll, som inte var det lättaste. Efter matchen grillade vi marshmallows och berättade spökhistorier innan det var dags att krypa ihop i vår kollektiva säng, ett vindskydd. Det var alldeles för trångt, en ledare fick inte ens plats utan fick sova bredvid elden istället.

Efter några timmars sömn vakande vi för att sjunga på tal och teckenspråk "Ja må hon leva" för lägrets födelsedagsbarn. Strax efter frukost gick vi tillbaka till gården, något smutsigare och med några fler myggbett att klia på.

/Ledarna

söndag 8 augusti 2010

Barnläger i Arboga

Tio glada deltagare och fyra ledare har under fyra dagar gjort en mängd olika saker. Vi har sysslat med att leka djungeltelegrafen och tävlat i vem som kan äta upp ett godissnöre fortast. Vi har även hunnit med att baka en himla massa goda saker som smakade, mer eller mindre, lite för mycket socker. Vi har också haft lite för många getingar omkring oss hela tiden som vi försökt undvika att bli stungna av till varje pris.

Det blev också en klassisk lägerkväll vid sjön med öppen eld då vi åt bananer med smält choklad fram tills det började regna. Då fick vi illa kvickt packa ihop och springa tillbaka till gården. Vi ägnade istället kvällen åt att dricka te i köket, som många av deltagarna var ovanligt förtjusta i, och äta marshmallows så vi nästan mådde illa.

Dessutom så provade några av deltagarna att pussa en groda i hopp om en prins. Vi hoppas och tror att alla deltagare åkte hem med ett stort leende på läpparna.

/Ledarna

onsdag 24 juni 2009

Sommar

Det händer mycket i UH på sommaren. Vi har läger lite överallt i Sverige, och många av våra ledare visar nu vad de går för. Samtidigt som alla med jobb går på semester.

Det första lägret - det på Björkö är avklarat. Deltagarna har åkt hem, och ledarna har åkt antingen hem eller vidare. Just nu är Teckenspråkslägret i full gång uppe i Leksand. Många passar på att förbättra sina kunskaper i teckenspråk, och umgås.

Precis när Teckenspråkslägret tar slut så åker ett gäng till Gotland. Almedalsveckan, som fyller Visby med politiker och andra lockar. I år ska Unga Hörselskadade anordna ett seminarium, och vi hoppas givetvis på många i publiken. Det har vi skrivit om tidigare i bloggen.

Därefter kommer det ytterligare flera läger, samt en träff i Norrbotten. Och precis i slutet av sommaren kommer Föreningsträffen. Så, det är mycket på gång under sommaren.

Gudrun Skaven Petterson
Ledamot, Ungdomsrådet