Visar inlägg med etikett politikerveckan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett politikerveckan. Visa alla inlägg

lördag 16 juni 2012

Inför Almedalen

Förra helgen hade Almedalsgruppen ett kick-off möte inför årts Almedalsvecka. Vi är sju personer i gruppen, jag (Anna Kain Wyatt), Kawsar Ahmed, Heléne Larsson, Jonathan Wahlström, Sin Vuu, Susanne Gärtner och Hanna Påhlsson.

Almedalen är ett enormt forum med mer än 1400 olika seminarium som handlar om allt från utbildning, arbetsmarknad till miljö och näringsliv. Det är där många informella och formella möten sker, men kan alla delta på lika villkor i denna enorma politikervecka? Nej, det kan de inte och det är ett demokratiskt problem. En person med hörselnedsättning kan inte ställa relevanta frågor till en makthavare om den inte hört vad som sas på seminariet. En person som använder rullstol kan inte ens komma in i lokalen. En person med nötallergi kan inte gå på kvällsmingel utan att riskera sitt liv.

Vad ska då Unga Hörselskadade göra där?

Vi ska kämpa för att påverka tillgängligheten genom att genomföra en slingpatrull. Vad är då detta? Vi kommer helt enkelt att besöka så många seminarium vi kan och tillgänglighetskolla dem utifrån vårt perspektiv. Finns det hörselalinga? Fungerar den? Finns det tekenspråkstolk? Får tolken plats på scenen? Och flera andra saker. Förutom detta ska vi självklart nätverka och försöka träffa många intressanta och relevanta personer.


Heléne och Jonathan diskuterar vilka seminarium vi borde besöka under veckan. 

Har ni några funderingar om vem vi borde träffa eller vet något fantastiskt seminarium vi borde besöka, kontakta mig på anna.kain.wyatt[snabela]uh.se

//Anna

torsdag 2 juli 2009

En arbetsmarknad för alla?

I går var Gudrun på ett seminarium anordnat av Temagrupp Likabehandling i arbetslivet.

Trappan in till lokalen var… gammal. Ojämn. Höga steg. Och rätt högt över marken till dörren. Jag tittade upp, det stod en människa i dörröppningen för att hälsa folk välkomna, och hennes knän var väl i ansiktshöjd för mig. Lite lätt stapplande tar jag mig uppför trappan. Inte lätt. Ironin i detta kommer ni förstå när jag avslöjar namnet på seminariumet. När jag kommit upp för trappan var min första fråga om det fanns slinga där. Glädjande nog blev svaret ja, och jag fick dessutom ansvarig person utpekad. Temat för seminariumet var ”En arbetsmarknad för alla?” Så drar de igång, och personen som presenterar börjar prata. I racerfart. Utan mikrofon. Jag har ingen aning om vem människan var, eller vad hon sa. När nästa person skulle börja prata så hojjtade jag till och tyckte att om de har en slinga så bör det finnas en mikrofon. Den ansvariga personen säger följande: ”Jo, men det finns slinga, och mikrofoner har vi … Var är mikrofonerna? Jag springer och letar efter dem.” Hon försvinner, och kommer snabbt tillbaka med två handmickar som är kopplade med lång sladd till slingan, och dessutom till ett högtalarsystem.

Temat för diskussionen var en arbetsmarknad för alla. Arrangörerna hade dragit ihop en riktigt spännande panel bestående av Åsa Lindh (generaldirektör ESF), Gudrun Schyman (talesperson Fi), Örjan Brinkman (generalsekreterare HSO), Christine Giljam (utvecklingsledare DO) och Göran Lindberg (fd länspolismästare Uppsala) samt en moderator; Soledad Piñero Misa. Under ämesområdet Mänskliga rättigheter diskuterades en lång rad saker, och de hade mycket bra att säga. Många kloka åsikter, och de lyssnade verkligen in varandra. Det var mycket roligt att höra. När mikrofonerna togs fram så ifrågasatte dock Gudrun om det verkligen behövdes. Ja svarade jag, och till viss förvåning för mig även en stor del av resten av publiken. Så ur hörseltillgänglighetsperspektiv får de trots allt godkänt. Sett till annan tillgänglighet får de dock gravt underkänt.

När panelen hade pratat på ett tag, och sagt mycket smart så var det dags för publiken. Jag pratade lite om slingan, och hur en så kompetent panel bemötte mig när jag ville att de skulle använda mikrofon. Jag fick då till svar av Gudrun att hon inte uppfattat att jag frågat efter mikrofon. Personen som pratade efter mig frågade om när vi ska införa nolltolerans för bristande tillgänglihet och att man diskriminerar, exkluderar och annat som panelen varit inne på. Jag har en känsla av att hon kommer bli citerad i framtiden, eller att politiker och sakpolitiska rörelser kommer att sno hennes uttryck. Nolltolerans mot till exempel rasism har ju funnits förut, och det begreppet kommer nog att smyga sig in allt mer i samhällsdebatten när det gäller jämställdhet och kanske funktionshindersfrågorna också. Ett tillgängligt samhälle 2010… troligen inte, men vi måste visa vad vi vill ska vara gällande värderingar för framtiden, här och nu. Som det så vist sades under diskussionen. Vad kan vi göra för att förbättra? För övrigt hade arrangörerna ett försvar för sitt val av lokal. De hade att välja på den lokalen, eller ingen alls. De valde att köra, trots bristande tillgänglihet. Nästa år tänker de köra i en tillgänglig lokal, eller inte alls.

Jag skrev för övrigt upp mig på arrangörernas nyhetsbrev. Det kan vara bra att veta vad de sysslar med, och hur de resonerar. Och om jag är i Almedalen nästa år så ska jag absolut kolla in deras arrangemang, ur tillgänglighetsperspektiv.

tisdag 30 juni 2009

Tisdag, del 2

Klockan 10 hade Västra Götalandsregionen ett seminarium med titeln "Kan man delegera kreativitet?" De höll till på Länsteatern i Visby. Josefin, Kave och Gudrun var där. Efter att ha kommunicerat med en kvinna med Länsteaterns symbol på tröjan sprang hon iväg och satte på slingan. Just då hade inget kommit igång än, men vid test så förmedlade slingan tydliga ljud av mingel. Så långt, så väl. Sedan drog det hela igång, och nej... slingan är på, men mikrofonerna är inte kopplade till den. Däremot hördes tydliga ljud av slammer med glas etc... nu blir Gudrun (som försöker lyssna på slingan) förvirrad. Smiter ut, kommunicerar med samma kvinna, och det visar sig att mikrofonerna till slingan hänger i taket, bakom scenen, vilket är i det utrymme som minglet försiggick. Hon kontrollerar närmre med teknikerna och de meddelar att det inte går att koppla in myggorna (som folket på scenen hade) till slinga. Det blir rundgång.

I flera år har olika sorters teaterlokaler och liknande skyllt på risken för rundgång. Jag kan verkligen inte förstå varför det ska vara så svårt att fixa vettig teknik som inte krockar med vår hörselteknik. Tillgängligt för alla? Verkligen inte.

Almedalen

måndag 29 juni 2009

29 JUNI 2009 forts

13.00 Lärarnas riksförbund - Vad hände med den svenska skolpolitiken, högskolan sal E22

Julia, Susanne, Josefine och Kave var på plats för att lyssna på seminariet som LR höll i.
Det första vi kunde konstatera var att det inte fanns någon slinga, vi blev mycket förvånade eftersom vi visste att det skulle finnas en slinga där. Vi fick veta att man hade flyttat slingan! Dock hade vi tolk med vilket Julia var tacksam för men Susanne fick nöja sig med madonna-mick och högtalare.
Seminariet bestod av en paneldiskussion som diskuterade Gunnar Ohrlanders bok Den gud älskar. Boken handlar om "konsten att överleva som lärare".
Metta Fjelkner (ordf. i LR) Robert Nord (s), Lotta Gröning (journalist på expressen), PJ Anders Linder (politisk chefredaktör för SvD) var med i paneldebatten.
Det var en intressant diskussion med bra deltagare i den.
/Almedalsgruppen

torsdag 25 juni 2009

Tillgängligheten dålig inför Almedalen - uppdaterad

Endast 5 % av seminarierna är tillgängliga för hörselskadade.

På söndag 28/6 drar politikerveckan på Almedalen, Gotland igång. Unga Hörselskadade har sökt i det officiella Almedalen kalendariet för att se hur pass tillgängliga seminarierna är för hörselskadade och döva. Resultaten visar att inte många arrangörer har tänkt på tillgänglighetsaspekten.

Av totalt 1041 seminarier i kalendariet så har 55st (5,3%) angett att hörselslinga kommer att finnas på plats. 26st (2,5 %) har angett att seminariet kommer att teckentolkas. På endast 18st seminarier kommer det att finnas både hörselslinga och teckentolk så att både döva och hörselskadade kan delta i seminariet.

Till största del är det de politiska partierna och handikapporganisationer som har tänkt på tillgängligheten. Vi på Unga Hörselskadade håller under tisdagen ett eget seminarium som både har hörselslinga och teckentolk på plats.

På plats i Almedalen nästa vecka så kommer Unga Hörselskadade att testa hörselslingorna och undersöka hur tolkvänliga seminarierna är. Liknande undersökningar har gjort tidigare år med generellt sett svaga resultat.

Med tanke på att tillgänglighet ska ligga i fokus nästa år enligt regeringens vision så ska resultaten bli extra intressanta i år.

* uppdaterat
Idag den 10/7 tar DN äntligen upp frågan om tillgänglighet 2010. Artikeln använder endast exempel med hur samhället ska vara tillgängligt för rullstolsburna, men att frågan väckts är en stor seger för alla handikapporganisationerna. Ni får vi hoppas att fler fortsätter att lyfta frågan så våra politiker tar tag i det. Under Almedalsveckan var det exempelvis bara Lars Ohly som tog upp tillgänglighet och sa att han tänkte kämpa för att 2014 skulle samhället vara tillgängligt. Ingen annan politiker nämnde ens frågan.

/Almedalsgruppen

Dålig tillgänglighet inför Almedalen


– Endast 5 % av seminarierna tillgängliga för hörselskadade

På söndag 28/6 drar politikerveckan på Almedalen, Gotland igång. Unga Hörselskadade har sökt i det officiella Almedalen kalendariet för att se hur pass tillgängliga seminarierna är för hörselskadade och döva. Resultaten visar att inte många arrangörer har tänkt på tillgänglighetsaspekten.

Av totalt 1041 seminarier i kalendariet så har 55st (5,3 %) angett att hörselslinga kommer att finns på plats. 26st (2,5 %) har angett att seminariet kommer att teckentolkas. På endast 18st seminarier kommer det att finnas både hörselslinga och teckentolk så att både döva och hörselskadade kan delta i seminariet.

Det är ett hot mot demokratin om vi inte kan höra vad som säga på seminarierna och i praktiken så utestängs vi unga med hörselskada från en stor del av de seminarier som hålls under veckan, säger Julia Willig, ordförande i Unga Hörselskadade.

Till största del är det de politiska partierna och handikapporganisationer som har tänkt på tillgängligheten. Unga Hörselskadade håller under tisdagen ett eget skolpolitiskt seminarium som både har hörselslinga och teckentolk på plats.

På plats i Almedalen nästa vecka så kommer Unga Hörselskadade att testa hörselslingorna och undersöka hur tolkvänliga seminarierna är. Liknande undersökningar har gjorts tidigare år med generellt sett svaga resultat.

– Det ska bli intressant att se hur resultatet blir i år. 2010 ska trots allt tillgängligheten ligga i fokus enligt regeringens vision och man borde börja redan nu, säger Julia Willig, som har deltagit på Almedalen tidigare år.