Nu är resan över för min del, jag
håller på att somna av utmattning på tåget. Det har varit en
intensiv dag med många diskussioner och den kunskap som alla delade
med sig var enorm!
Först och främst vill jag säga att
det bemötande jag fått har varit fantastiskt och de människor jag
har mött har haft en bra syn på inkludering och funktionsnedsättningar.
Folk har använt mikrofon väldigt bra trots att det inneburit mycket
bärande av mick mellan person till person. Mitt perspektiv som ung
har verkligen tagits till vara på bästa sätt och många har varit
intresserad av ett ungt perspektiv.
Mycket av diskussionerna har kretsat
kring hur man ska inkludera barn och unga med funktionsnedsättning i
den ”vanliga” skolan på bästa sätt. Det har pratats mycket om;
Synvändan och attityder
För att kunna bemöta barn och unga
med funktionsnedsättning är det väldigt viktigt att ha ett öppet
perspektiv, att se individen och inte funktionsnedsättningen. Vi har
även diskuterat mycket om att man ska fokusera på vad barnen KAN, inte vad de
inte kan göra. Genom att ha en positiv syn på individen kan man
utmana individen att utvecklas på sina egna villkor. Det här med
förändra synvändan och attityder hos andra människor, anser många
av oss vara vår största utmaning.
Kunskap, Kommunikation och delaktighet
För att lärare, beslutsfattare och
alla kring dessa barn och unga ska ha rätt synsätt gäller det att
man sprider kunskap om hur olika funktionsnedsättningar fungerar.
Och även sprida kunskap om vart man kan vända sig för stöd och
rådgivning.
För att sprida kunskap och även ta
del av andras kunskaper och erfarenheter krävs en kontinuerlig och
bra kommunikation mellan alla parter. Det viktiga är att inte glömma
bort individen själv, för vem vet mest om hur hen fungerar om inte
hen själv? Det är viktigt att ha en bra och öppen kommunikation
med individen för att tillsammans forma en vardag som fungerar. Det
är viktigt att göra individen själv delaktig i sin inkludering.
Några frågor som jag funderar över
som jag ännu inte fått svar på är, vill verkligen alla unga med
funktionsnedsättning inkluderas i den ”vanliga” skolan, dvs. har
de blivit tillfrågade? Och vilka funktionsnedsättningar ska
inkluderas i den ”vanliga” skolan?
Både ordet ”funktionsnedsättning”
och ordet ”inkludering” är såpass breda att det kan vara svårt
att definiera vad man strävar emot och vad man egentligen menar. Förhoppningsvis kommer dessa frågor få svar genom ett fortsatt samarbete med SPSM.
Många diskussioner jag fört med
deltagare har just handlat om, hur gör man unga delaktiga i
inkluderings-processen och i de projekt som pågår?
På slutet när anordnarna
sammanfattade dagen blev jag ombedd att berätta vad jag fått för
intryck av dagen. Jag betonade det viktiga att ta vara på de
kunskaper, erfarenheter och åsikter som vi unga med
funktionsnedsättning har. Vi vill bli involverade i beslut som rör
oss. Jag var den enda representanten från unga med
funktionsnedsättning och jag kan absolut inte representera alla
funktionsnedsättningar. Jag har inte en aning om hur det är att ha
en neuropykiatrisk funktionsnedsättning, eller vilka anpassningar
man behöver göra för en person med rullstol. Det finns inte ett
svar på hur man inkluderar unga med funktionsnedsättning, det finns
lika många svar som det finns individer med funktionsnedsättning.
Jag har även blivit tillfrågad om hur
man kan göra det på ett konkret sätt. Mina förslag har exempelvis
varit att man tar kontakt med de organisationer som finns för unga
med funktionsnedsättning idag. Dessa ideella organisationer är
fantastiska kunskapskällor och har mycket att bidra med. Jag
föreslog också att man kunde ha en konferens för unga parallellt
med denna konferens. Att om man kan skapa ett forum även för unga
representanter från olika länder med olika funktionsnedsättningar
parallellt med det forum som redan finns mellan myndigheter och
beslutsfattare så skulle man kunna samköra dessa för att skapa ett
viktigt och kontinuerligt kunskapsutbyte.
Jag är tacksam för att jag fick delta
på denna konferens, jag har lärt mig oerhört mycket och jag har
fått mycket positiv feedback. Flera representanter från olika
länder har berättat att de insett att det krävs mer inblandning av
unga för ett hållbart inkluderingsarbete. Jag är glad över att
jag lyckats skapa nya tankesätt hos så många.
Även om jag var den enda
representanten från de ungas sida så är jag glad över att SPSM
har tagit det steget mot ett mer inkluderande inkluderingsarbete. Jag
ser fram emot hur detta kommer utvecklas i framtiden och
förhoppningsvis har vi i framtiden ett forum där unga kan vara med
i de processer som rör unga.
Precis som någon sa i en diskussion vi
hade. Inkludering är inte ett svar i sig utan det är snarare en
process mot ett samhälle där alla kan vara delaktiga.
/Elin Korall
/Elin Korall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar