Hörselskadade studenter diskrimineras av högskolor och universitet
Måndagen den 2 september är en stor dag i många
liv. Runt om i Sverige börjar tusentals förväntansfulla studenter en ny termin
på sina högskole- och universitetsstudier. Men många är de som av helt fel
anledningar inte kommer så långt i sin utbildning, och många är de som tvingas
ägna allt för mycket tid åt att kämpa för en dräglig lärandesituation. Rätten
till hjälpmedel för studier för personer med funktionshinder slås fast i diskrimineringslagen
och skolorna har ansvar att tillhandahålla det, men i verkligheten tvingas
studenter med funktionshinder slåss för att få en tillgänglig utbildning
istället för att kunna fokusera på att faktiskt studera.
Över en miljon människor i Sverige hör dåligt. En
stor del av alla dem behöver hörtekniska hjälpmedel för att kunna tillgodogöra
sig föreläsningar och diskussioner, det handlar ofta om en hörslinga med flera
mikrofoner för att kunna höra både lärare och andra elever. Men att få
hjälpmedel som både räcker till och som faktiskt fungerar är en lyx få
förunnad.
Färska siffror från SCB säger att ungdomar med
funktionshinder i betydligt mindre utsträckning går vidare till och avslutar
eftergymnasiala studier. Endast 25 % av personer över 25 som har en hörselskada
har avslutat studier på högskola och universitet. Detta kan jämföras med 40 %
av motsvarande grupp utan någon typ av funktionshinder. Vi i Unga Hörselskadade
är övertygade om att svårigheter med att få hjälpmedel för sina studier
påverkar både valet att inte gå vidare och kvalitén på studierna för de som
trots allt väljer att satsa på sin utbildning.
För många av dem som ändå trotsar de dåliga förutsättningarna
och går vidare till högre studier väntar en stormig tid där valet står mellan
en undermålig lärandesituation eller en evighetslång kamp för de hjälpmedel
hörselskadade har rätt till men som ingen verkar vilja tillhandahålla. Lagen är
tydlig, i diskrimineringslagen (kap 2 §5) står det att utbildningsverksamhet ej
får ”diskriminera något barn eller någon elev, student eller studerande som
deltar i eller söker sig till verksamheten” samt att utbildningsanordnare
”genom skäliga åtgärder i fråga om lokalernas tillgänglighet och användbarhet
kan se till att en person med funktionshinder … kommer i jämförbar situation
med personer utan sådant funktionshinder.” Rätten att få delta i utbildningen
och få tillgång till hjälpmedel för studenter är tydlig, men genomförandet
brister allt för ofta.
Ansvaret som lärosätena har blev tydligare med den
nya diskrimineringslagen 2009. Alla har rätt till en likvärdig utbildning. Trots
detta finns otaliga situationer där hörselskadade elever hänvisas fram och
tillbaka mellan skolan och landstinget, utan vare sig besked eller hjälpmedel. I
praktiken innebär detta att ansvaret landar på studenten att kräva sin rätt,
snarare än att skolan tar ansvar för att erbjuda fungerande lösningar som de
måste enligt lag. För studenten är detta en process som ofta är utdragen och
betungande och som oundvikligen går ut över studierna. Vi har många exempel
från våra medlemmar där detta tydligt hindrat studierna. Många av våra
medlemmar har tvingats vänta på besked i flera månader eftersom skola och
landsting gång på gång hänvisat ansvaret till varandra. Andra har stött på
lärare som vägrar använda utrustningen de fått vilket resulterat i att eleverna
inte kunnat delta trots allt. En student tvingades boka teckenspråkstolk när
fungerande hörslinga ej ordnades fram i tid, trots god framförhållning och
flertalet påtryckningar från studenten. Att hen inte hade ett tillräckligt utvecklat
teckenspråk gjorde att studierna ändå påverkades negativt. Att studera på ett
halvt språk är inte rimligt, studenten tvingades därför försöka hänga med i den
ordinarie undervisningen trots att hen inte hörde samtidigt som hen också var
tvungen att lära sig ett helt nytt språk parallellt.
Det är orimligt att studenter oavsett
funktionsförmåga ska behöva ta de här fajterna för att skolor försöker smita
undan sitt ansvar. Att få studera på lika villkor är en lagstadgad rättighet,
inte en diskussionsfråga. Idag börjar tusentals elever på högskolor och
universitet runt om i landet. Några av dem kommer ha tur, några kommer orka
kämpa sig till hjälpmedel men allt för många av dem kommer inte över huvudtaget
få de hjälpmedel de har rätt till på grund av skolornas bristande kunskap och
ansvarstagande.
Anna Kain Wyatt
Ordförande Unga Hörselskadade
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar